روش دم‌آوری عمیق بیش از باقی روش‌های دم کردن قهوه به سرعت در حال به دست آوردن محبوبیت در میان علاقه مندان به قهوه است. نه تنها این روش به شما سطح بیشتری از کنترل در طول فرایند دم کردن قهوه ارائه می‌دهد , بلکه روشی مقرون به صرفه برای استفاده در خانه به دلیل عدم نیاز تجهیزات فوق العاده گران قیمت می‌باشد. قهوه لیبارو اینجا شمارا با روش دم آوری و عصاره‌گیری قهوه کمکس آشنا می‌کند.
chemex_greenstreet_coffee-191x300
قدم اول

آسیاب قهوه در اندازه متوسط رو به درشت

کیفیت و میزان آسیاب متوسط برای دریافت یک قهوه درجه یک بسیار مهم است. اگر آسیاب یک دست نباشد و پر از دانه‌های ریز و نرم باشد ، این دانه‌ها زودتر با آب داغ واکنش نشان خواهند داد و قهوه سریع دم میکشد و تلخ خواهد شد. گر سرعت ریزش آب را بالا ببریم نتیجه یک قهوه ضعیف خواهد شد .به صورت ساده شما باید اندازه آسیاب را براساس ذائقه خودتان کم و زیاد کنید.
what_you_need_09
قدم دوم

تاکردن فیلتر و جایگذاری

اگر از فیلتر کاغذی چهارگوش استفاده می‌کنید ، کافیست مانند شکل زیر لبه‌ها را از هم باز کنید و داخل مخزن فیلتر بگذارید. 

اگر از فیلتر گرد استفاده می‌کنید ابتدا آن را از وسط تا کنید که شبیه ماه نیمه شود ، سپس دوباره از وسط تا کنید تا شبیه یک مثلث با ضلع دایره شود .  

یک طرف فیلتر باید سه لایه و طرف دیگر تک لایه باشد . مطمئن شوید که کل بدنه شیشه‌ای کمکس با سطح فیلتر در تماس باشد و خیلی با سمت پایین نرود تا مانع جریان قهوه در دریچه نشود .مقداری آب جوش را بروی فیلتر کاغذی می‌ریزیم و بعد از چند ثانیه آب درون مخزن را خالی می‌کنیم.  انجام این کار باعث می‌شود محفظه دستگاه کمی گرم شود و از طرفی قهوه کمکس مزه ناخوشآیند کاغذ حس نشود.
chemex_folding_06
chemex_folding_03
قدم سوم

افزودن ۲۵ گرم قهوه برای ۳۴۰ گرم آب

نسبت قهوه در کمکس به صورت معمول ۲۵ گرم در برابر یک فنجان ۳۴۰ میلی‌لیتری است . یک قاشق غذاخوری تقریبا ۵ گرم قهوه در خود جای‌میدهد . اما شما می‌توانید از یک ترازوی ارزان قیمت دیجیتال برای وزن دقیق استفاده کنید.محفظه را به‌آرامی تکان می‌دهیم تا پودر قهوه درون فیلتر به‌خوبی قرار بگیرد.
Brewing-instr_08
قدم چهارم

آب را جوش بیاورید و ۳۰ ثانیه استراحت دهید

برای کمکس بهتر است از کتری گردن غازی استفاده کنید که موجب ریختن دقیق آب می‌شود . وقتی آب در حال جوشیدن است از روی حرارت بردارید و سی ثانیه صبر کنید . در این مرحله درجه حرارت آب ۹۱ تا ۹۶ درجه سانتی‌گراد خوادهد بود.
قدم پنجم

آب را جوش بیاورید و ۳۰ ثانیه استراحت دهید

برای کمکس بهتر است از کتری گردن غازی استفاده کنید که موجب ریختن دقیق آب می‌شود . وقتی آب در حال جوشیدن است از روی حرارت بردارید و سی ثانیه صبر کنید . در این مرحله درجه حرارت آب ۹۱ تا ۹۶ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.آب داغ را فقط به‌اندازه‌ای که قهوه خیس بخورد بروی قهوه می‌ریزیم. خیس خوردن پودر قهوه منجر به آزاد شدن گاز درون قهوه می‌شود. حباب‌های روی سطح قهوه بوجود می‌آید و عطر و رایحه‌ی لذت‌بخشی را ایجاد می‌کند.
Brewing-instr_03
قدم ششم

ریختن آب به آرامی و دایره‌ای

پس از اولین خیس کردن سابه(پودر) قهوه آب بیشتری روی آنها بریزید. همیشه سعی کنید آب را به خوبی روی سطح قهوه‌ها نگه دارید. با یک حرکت دایره‌ای مطمئن شوید که هیچ منطقه خشکی از چشم شما پنهان نماند و دما هم از دست نرود . سرعت ریزش باید اندازه‌ای باشد که آب بیش از حد از دانه‌ها عبور نکند وگرنه قهوه ضعیفی خواهید داشت که مزه تلخی بیش از حد به ان تزریق شده .
Brewing-instr_05
قدم هفتم

دور ریختن تفاله و پذیرایی

حدودا ۴ دقیقه طول می‌کشد تا سطح آب کاملاً پایین آمده و قهوه دم کشیده داخل مخزن کمکس بریزد. سپس فیلتر کاغذی و تفاله قهوه را به‌آرامی برمی‌داریم.  هرچه درجه پودر قهوه درشت‌تر باشد، مدت زمان آماده شدن کم‌تر خواهد بود. درب شیشه‌ای کمکس را بگزارید تا قهوه گرم بماند . گرم کردن مجدد قهوه اصلا توصیه نمیشود چون موجب تولید طعم ناخوشایندی خواهد شد.قهوه کمکس لیبارو را نوش جان کنید!
chemex_greenstreet_coffee-191x300
چقدر با کمکس آشنا هستید؟

راهنمایی برای کمکس

کمکس در اندازه های ۱-۳-۶-۸ و ۱۰ فنجان ساخته شد. واحد سنجش کمکس فنجان ۵ اونسی مایه آمریکایی است. دو بند چرمی که انتهای آن مهره‌ای دارد نشان دهنده میزان نیمه و تمام ظرف کمکس شماست . یک کمکس ۸ فنجانی حداکثر ۱۱۰۰ میلی لیتر قهوه آماده می‌کند پس مهره بند کوتاه یعنی برای ۵۵۰ میلی‌لیتر قهوه .
لیبارو برای هر سلیقه‌ای قهوه‌ای مخصوص دارد

قهوه مناسب دستگاه خودتان را انتخاب کنید